sunnuntai 14. helmikuuta 2016

Mun toinen koti

Small town, awesome people. Näin kuuluu meijän Whatsapp-ryhmän nimi. Otin nää kuvat Daganzosta ehkä joskus lokakuussa, ja näin kauan kesti, että sain vihdoin julkaistua ne täällä. Tässä voi nähdä pikku maistiaista siitä, millasessa kylässä täällä elellään.



Daganzohan (koko nimeltään Daganzo de Arriba) on noin 10 000 asukkaan kylä noin 35 kilometrin päässä Madridin keskustasta. Keskustaan pääsee julkisilla, vaikka siinä meneekin oma aikansa. Ensiksi pitää ottaa bussi Barajasiin, jossa sijaitsee siis lähin metroasema. Bussimatka kestää ruuhkasta riippuen 20-30 minuuttia, ja Barajasista metromatka Nuevos Ministeriosiin reilu 15 minuuttia. Siitä jatketaan sitten eteenpäin riippuen siitä mihin ollaan menossa, jos keskustaan niin kannattaa metron sijasta jatkaa junalla, jolla pääsee Solille eli Madridin sille "keskusaukiolle" kahessa minuutissa. Kaikkineen tähän matkaan kuluu yleensä vähintään se 50 minuuttia, kun on noita kaikkia vaihtoja. Onneks oon kuitenkin tottunut pitkään koulumatkaan jo Suomessa, ja muutenkin mä jostain syystä tykkään istua bussissa, joten ei toi matkan pituus pahemmin haittaa!



Luulen, että kävin syksyllä Madridissa useemmin kun nykyään. Sillon meillä oli Roosan kanssa se to do -lista kaikista nähtävyyksistä, joten siellä tuli ravattua yleensä pari kertaa arkiviikon aikana ja mahdollisesti myös viikonloppuna, jos mentiin ulos Madridiin eikä Alcaláan. Nyt kuitenkin, joululoman jälkeen oon vaan kerran käyny ulkona Madridissa sillon kun oltiin siellä Kapitalissa, muuten oon mennyt aina Alcaláan. Samoin viikolla tulee käytyä vähemmän, kun muilla Daganzon auppareilla ei oo päivällä niin paljoa vapaa-aikaa kun mulla, joten ne ei oikeen voi viikolla lähteä sinne. Mulla on tällä hetkellä yks suomalainen kaveri, jota nään yleensä Madridissa, ehkä kerran viikossa tai parissa.



Mutta Daganzo ja Daganzo-aupparit. Ja Alcalá ja alcalaláiset, jotka on vaan 15 minuutin bussimatkan päässä. Mä kiinnyn hirveen helposti kaikkeen: ihmisiin, paikkoihin, asioihin. Eikä Daganzo oo ollu poikkeus. Vieläkin Ally lähettelee mulle snappeja, kuinka se ei ymmärrä miten jaksan vieläkin olla täällä. :DDD Mä vaan tykkään tästä paikasta, kaikki on lähellä ja täällä asuu ihania ihmisiä. Toki jos täällä ei asuis muita au paireja, ja Madridiin ei pääsis noin helposti julkisilla, niin ois varmasti eri asia. Mutta kun noi asiat on reilassa, niin mua ei oo hetkeäkään haitannut asua täällä.



Kuvista ei saa kauheen hyvin irti, millanen paikka tää on, koska muistan kaikkien kattoneen mua kun hullua kun heiluin järkkärin kanssa ottamassa kuvia kadulla. En siis kehdannut hirveesti ottaa kuvia "keskustasta" (joka tosiaan lähinnä on yksi liikenneympyrä ja siitä eri suuntiin lähtevät kadut), vaan lähinnä yritin mennä paikkoihin, joissa ei sillon ollu muita ihmisiä. Kuten parista kuvasta näkyy, Daganzoon kuuluu myös tollanen "vanha osa", jossa on siis tollasia vanhoja ja ränsistyneitä taloja, mulle tulee ihan mieleen Kreikan saarien pikkukylät. En niistäkään taloista ja kaduista saanu otettua kuvia niistä kaikista näteimmistä, koska mulla tietty loppu kameran akku sillon kun olin kuvailemassa niitä. Mun mielestä se vanha osa on tosi nättiä, tulee tosin käveltyä siellä hirveen harvoin.



"Keskusta", jonka jo mainitsinkin, on aina pakko tunkea lainausmerkkeihin, koska se on niin pieni. Mutta niin on koko Daganzokin. Sen vois kävellä päästä päähän varmaan reilussa 20 minuutissa, jos kävelis suorinta reittiä sen "halki". Keskustan ja vanhan osan lisäksi on sitten katuja, joissa on samannäkösiä rivitaloja katu toisensa jälkeen. Aluksi oli hirveen vaikeeta liikkua täällä, kun kaikki kadut näyttää ihan samalta punaruskeine tiilitaloineen ja metalliportteineen. Mutta nopeesti siihenkin tottu, ja oppi tunnistamaan ne tarvittavat paikat.



Entä yöelämä? Yhdessä kuvassa voitte nähdä Irish Pubin (joka muuten muista pubeista poiketen sijaitsee tuolla vanhassa osassa), joka on Allyn ja myös mun hostvanhempien mukaan paras paikka Daganzossa. Ite joudun kuitenkin häpeällisesti myöntämään, etten oo vielä kertaakaan käynyt ees yhillä drinkeillä Daganzossa illalla. Viime syksynä monta kertaa halusin niinä viikonloppuina kun ei menty ulos, mutta muut oli aina liian väsyneitä tai jotain. Ja nyt joulun jälkeen taas kun oon mennyt joka viikonloppu ulos Alcaláan tai Madridiin, niin ei oo sitten tullut mentyä enää toisena iltana, kun on ollut niin väsynyt. Mutta vielä joku päivä mä meen!! Se on niin naurettavaa, etten oo menny, kun tosiaan asun tässä ihan "keskustassa" niin että nään ton liikenneympyrän mun ikkunasta. Eli tosiaan ei ois kauheen vaikeeta lähteä yhille tohon muutamankymmenen metrin päähän, mutta kun ei saa aikaseks niin ei saa aikaseks. :-D


Muistan kun Allyn vikana iltana lokakuussa istuttiin yhen kukkulan päällä Allyn ja Ricardsin kanssa, oli pimeetä mutta lämmintä ja kateltiin Daganzon ja muiden lähikylien valoja. Kysyin Allylta, luuleeko se vielä joskus palaavansa Daganzoon. Se vastas että: "naaah, I don't think so" ja perään Ricards sano: "I'm definitely never gonna come back to Daganzo". Me naurettiin, mutta muistan ajatelleeni, että no mä kyllä ihan varmasti tulen. Tällanen tunteilija kun oon, niin ihan varmasti tulee ikävä Daganzoa, kun on aika lähteä. <3

4 kommenttia:

  1. Moi!

    Olis kiva tietää enemmän millasta on olla aupairina espanjassa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! Kerron mielelläni lisää! :) Haluisitko vaihtaa jotain yhteystietoja (facebook, whatsapp, sähköposti tms) että voitas viestitellä yksityisesti, niin mun ois ehkä helpompi kertoo mitä sä haluut kuulla?

      Poista
    2. Facebook olis hyvä kun mun s-posti ei oikeen toimi. Miten mä löydän sut sieltä?

      Poista
    3. Mun koko nimi on Onerva Oja, eli kokeile jos sillä löytyy. Ei pitäis ainakaan kauheen montaa saman nimistä olla :-D

      Poista